Osaamisen ja oppimisen johtaminen
Perjantaina 24.11.
Johtamisen perusteiden luennolla puhuttiin osaamisen ja oppimisen johtamisesta.
Luennolla otettiin esille taylorismi: ennen johdon tietämys oli heikkoa, mikä
esti sitä esimerkiksi asettamasta aikatavoitteita työtehtäville, ja yllättävien
ongelmien edessä johto ei tiennyt, kuinka reagoida. Taylor halusi muuttaa tätä
ja ymmärsi, että tieto on valtaa, jonka täytyy olla johdon käytettävissä.
Nykypäivänä hyvää
johtamista on tunnistaa alaistensa kyvyt, osaaminen sekä erilaiset tavat oppia.
Myös jokainen organisaatio on erilainen, joskin kyvykäs oppimaan, ja hyvän
johtajan tulee osata tiedostaa, miten organisaatiota voi parhaiten lähteä
kehittämään eteenpäin.
Mikään yritys tai firma
ei menesty, jos se jää junnaamaan paikoilleen. Laitteet ja ohjelmistot uusiutuvat,
ja yritysten on pystyttävä kouluttamaan alaisiaan sekä johtoa uusien kaavojen
mukaan. Tästä syystä koulutuspäivät ja muutamaksi päiväksi palkatut konsultit
ovat arkipäivää työpaikoilla, eikä ennen varman työpaikan eläkkeeseen saakka
tarjonnut yliopistokoulutuskaan pysty varjelemaan ketään tuolta kaikille
tutuksi tulleelta termiltä, elinikäiseltä oppimiselta. Muutosvastainen ja
oppimaan haluton ei menesty, vaan jyräytyy kehityksen rattaiden alle.
Hyvän johtajan tulee
pystyä järjestämään oppiminen niin, että se on työntekijöille mielekästä ja he
pystyvät näkemään, kuinka asian oppiminen tulee helpottamaan arkipäivän työntekoa,
mikä osaltaan motivoi asian oppimisessa. Alaisten oppimisen johtamisen lisäksi
hyvän johtajan tulee myös ymmärtää katsoa peiliin ja pyrkiä jatkuvasti
kehittämään omaa johtamistaan esimerkiksi ylläpitämällä avointa kontaktia
työntekijöiden ja johdon välillä, sekä hyvää ilmapiiriä, jolloin on helppo
mennä sanomaan, jos jokin asia tökkii tai kaipaisi muutosta. Avoimuus on myös kynnyskysymys
oppimisen johtamisessa: jos puheyhteyttä ei ole, on johtajan mahdoton tietää,
millaista koulutusta tai millaisia opetusmetodeja työntekijät tarvitsisivat.
Jokainen ihminen on
yksilö, ja kun nykypäivän kouluissa on opittu ottamaan huomioon lasten
erilaiset tavat oppia ja sisäistää asioita, tulee sitä jatkaa myös
työpaikoilla.
Kommentit
Lähetä kommentti