Osuuskunta: vähävaraisten auttajasta miljoonien suomalaisten yhteistyöksi
Osuustoiminta
on yksi esimerkki organisaatiomalleista. Osuustoimikunnan pääideana on yhdessä
omistaminen ja päättäminen, ja se pyrkii demokratiaan ja tasa-arvoon. Rantautuessaan
1900-luvun alussa Suomeen osuustoiminta oli suuri yhteiskunnallinen uudistus,
joka antoi harvalle jakaantuneen pääoman sijaan vähävaraisille mahdollisuuden
omaisuuden kerryttämiseen, ja se pyrki osaltaan järjestämään kaupankäynnin
rehelliseksi ja kuluttajan edun mukaiseksi. Osuustoiminnan avulla vähävaraiset
saivat mahdollisuuden oppia yhteistyötä ja yrityksen johtamista, ja
osuustoiminnasta saadut varat käytettiin yleishyödyllisiin tarkoituksiin.
Suomessa
taloudellisesti merkittävimpiä osuuskuntia ovat osuuskaupat, tuottajaosuuskunnat
ja osuuspankit. Tavalliselle suomalaiselle ehkä tutuimmat osuuskunnat ovat OP-
ja POP-pankit sekä S-ryhmä, joista pelkästään jälkimmäisellä on Suomessa noin kaksi miljoonaa jäsentä. Olen sekä Osuuspankin että S-ryhmän jäsen, vaikka
itse en ainakaan miettinyt esimerkiksi vanhempieni S-tilin rinnakkaiskorttia
käyttäessäni, mitä kortin omistaminen todellisuudessa tarkoittaa. Hankin
ikioman S-korttini kuluneena syksynä, (loistavien liittymistarjousten ja
-etujen perässä tietenkin) ja minulle konkretisoitui vasta silloin, että
maksaessani sadan euron liittymismaksun minusta tulee yksi S-ryhmän
omistajista.
Osuuskunnan
jäsenenä omistajajäsen saa osuuskunnan etuja ja tuottoja takaisin itselleen, ja
hänellä on äänioikeus osuuskunnassa. Esimerkiksi S-ryhmän vihreä kortti antaa
alennuksia ja muita etuja S-ryhmän toimipaikoissa, mutta mahdollisen bonuksen
takaisin maksaminen omistajalle on kytköksissä tämän omaan rahankäyttöön ja
ostoksiin ryhmän toimipisteissä. Todellinen takaisinmaksun bonusprosentti on todellisuudessa
hyvin pieni. Myös Osuuspankki toimii samalla tavalla, ja omalle tililleni sijoitettujen
rahojen koroilla pystyn maksamaan pois esimerkiksi opintolainan korkoa sekä
pankkikortin käyttömaksua.
Osuuskunnan
johtaminen ja suunnittelu on hyvin haastavaa. Vaikka osuuskunnan ideana ei ole
tehdä suuria voittoja omaan tarkoitukseen vaan jakaa ne yleishyödyllisesti,
tulee silti pohtia tarkkaan, kuinka isoja etuja omistajille voidaan antaa –
mikään kun ei pyöri tappiolla. Osuuskunta on ihmisten organisaatio, joten siinä
tulee aina riittämään kehityskohtia ja ongelmia, jotka vaativat ratkaisua.
Vaikka
yksittäinen ihminen hyötyykin esimerkiksi PKO:n jäsenyydestä, on suuri osuuskunta
aiheuttanut pienyrittäjille ongelmia muun muassa Joensuussa. Kun suurin osa
liikkeistä ja lähes kaikki ruokakaupat kuuluvat joko S-ryhmään tai Keskoon, ei
yksittäinen yrittäjä pysty pitämään hintojaan yhtä alhaisena, ja asiakkaat
siirtyvät sinne, missä tarjonta on edullisempaa. Ravintolat ja huoltoasemat
voidaan valita sen perusteella, mistä on mahdollista saada bonusta, ja
osuuskunnalla on varaa käyttää markkinointiin ja näkyvyyteen paljon enemmän
rahaa kuin pienyrittäjällä. Huolestuttava ilmiö onkin, kuinka pienet puodit ja
yksityisyrittäjät katoavat yksi kerrallaan Suomesta suurten ketjujen tieltä
joko konsernin ostaessa ne itselleen tai vain siitä syystä, ettei yrittäminen
ole enää kannattavaa samaan aikaan, kun jo liian monessa Joensuun baarissa
kysytään tiskillä, olenko omistajajäsen.
Kommentit
Lähetä kommentti