Viestinnän muuttuvan kentän pohtimista
#Viestintä
Viestintä ja kommunikaatio ovat sanoina
suomalaiselle yhtä paljon epätoivoa herättäviä kuin sote-uudistus ja Paavo
Väyrysen presidenttiehdokkuus. Miten suomalaisen sisäänpäin sulkeutuneen
olennon, joka viihtyy paremmin metsän keskellä pienessä puupirtissä ilman
sähköjä, tulisi osata viestiä? Useimman ahdinko kuitenkin helpottaa, kun
aletaan viestinnän sijaan puhumaan vuorovaikutuksesta. Vuorovaikutus on terminä
laajempi ja käsittää myös vastavuoroisuuden ajatuksen. Näin ollen mökissä 10
kilometrin päästä lähimmästä elollisesta olennosta ei tarvitse edes viestiä tai
olla vuorovaikutuksessa. Tämä ajatus on kuitenkin väärä, sillä ihminen on
jatkuvassa vuorovaikutuksessa ympäröivän maailman kanssa. Katsoessamme
esimerkiksi televisiota annamme ihmisten ja uutisten muokata omaa
maailmankuvaamme, tajusimme sitä tai emme.
Työelämässä viestintää on
monenlaista, on viestintää ulospäin, sisäänpäin ja alaspäin. Kaikki nämä
viestintämuodot voivat olla erilaisia. Viestinnässä on kuitenkin tärkeintä ottaa
huomioon kohdeyleisö. Harvoin voi samanlaisen esitelmän pitää peruskoulussa ja
yhtiön kokouksessa. Viestinnän johtamisessa puhutaan viestimisestä
organisaation sisällä ja organisaatiosta ulospäin. Ulospäin tapahtuva viestintä
on useimmin markkinointia tai tiedottamista, kun taas organisaation sisäinen
viestintä koostuu tiedottamisen lisäksi myös työpaikan hierarkkisista
rakenteista ja ihmissuhteista. Johtajan
ja alaisten välillä tapahtuva avoin viestintä on usein edellytyksenä toimivalle
työympäristölle. Viestintä on parhaimmillaan mutkatonta, jopa huomaamatonta
kahvihuone keskustelua, jossa jokainen tulee kuulluksi ja nähdyksi. Arvostuksen
tunne, joka syntyy avoimesta viestinnästä, on perustarve jokaiselle ihmiselle. Sanallinen
vuorovaikutus on kuitenkin vain murto-osa koko viestinnän kentästä. Ihmisen
aivot tuottavat ajatuksia moninkertaisella vauhdilla puheeseen verrattuna,
joten myös suurin osa ajatuksistamme jää sanomatta. Vaikka luennoitsijan
kysyessä vastausta aivoissa tuntuu olevan vain lautasia soittava apina,
tuottavat aivot koko ajan informaatiota ja ärsykkeitä maailmasta.
Aikaisemmin yliopistoissakin pystyi
opiskelemaan tiedotusoppia. Se on luonteeltaan erilaista kuin nykyinen
vuorovaikutusta korostava viestintä. Tiedottamisessa otetaan huomioon
oikeastaan vain annetun lausunnon merkitys ja koko viestintätilanne tiivistyy
tiedotustilausuuteen. Tiedottamisessa vastapuolen mielipiteillä, päämäärällä
tai taustalla ei nähdä suurta merkitystä, kun taas nykyinen viestintä osaa
ottaa sen vuorovaikutuksen kautta huomioon. Sosiaalinen media on muokannut
varsinkin yritysten, mutta myös kankeiden valtion instituutioiden viestintää.
Se on lisännyt huomattavasti viestinnän vastavuoroisuutta ja mahdollistanut nopeamman
ja rennomman kanssakäynnin. Sosiaalisen
median osaaminen ja hyödyntäminen tulevat mielestäni olemaan iso rooli
tulevaisuudessa viestinnän johtamisessa. Tämä on niin sanotusti ala, jolle
nuorilla on iskun paikka. Viestinnässä pääpainon siirtyessä sosiaaliseen
mediaan sukupolvi, joka kasvoi IRC-gallerian, MSN Messengerin ja Habbo-hotellin
maailmassa, on huomattavasti pätevämpi hashtagien maailmassa. On oikeutettua
sano, että nuoret ovat sosiaalisen median kanssa pätevämpiä, koska joidenkin
tutkimusten mukaan käytämme sosiaalisia medioita 2 tuntia päivässä. Mikään ei
ole enemmän myötähäpeää herättävää, kuin Sauli Niinistö itsenäisyyspäivän
puheessa ehdottamassa high-fivea 100 vuotiaalle Suomelle. Tällainen toiminta on
mielestäni, jopa kansalaisvelvollisuus estää ja tämä kansalaisvelvollisuus
lankeaa meille internetin pilaamalle sukupolvelle.
Kommentit
Lähetä kommentti