Yritysten eettinen toiminta – mainoskikka vai pysyvä muutos?


Luennolla käsittelimme erityisesti yritysten etiikkaa ja eettistä toimintaa. Etiikka ja eettisyys ovat viime vuosina nousseet tärkeiksi tekijöiksi yritysten toiminnassa sekä johtamisessa. Liike-elämässä pohditaan tänä päivänä paljon erilaisia eettisyyden kysymyksiä. On tärkeää, että niin yrityksen toiminnassa kuin johtamisessa otetaan huomioon eettiset kysymykset. 






Myös kuluttajien keskuudessa on kasvanut tietoisuus eettisyyden kysymyksistä. Tänä päivänä kuluttajille entistä tärkeämpiä teemoja ovat tuotteiden eettinen tuottaminen sekä työntekijöiden eettinen kohtelu. Yrityksen toiminnan täytyy olla läpinäkyvää ja kuluttajat haluavat tietää entistä tarkemmin tuotteen koko tuotantoketjun. Tämä on asettanut yrityksille paineita tuoda toimintaansa entistä läpinäkyvämmäksi kuluttajille. Enää ei siis riitä, että yrityksen toiminta on eettistä kuluttajille näkyvällä tasolla, vaan entistä enemmän perään kuulutetaan yrityksen eettistä toimintaa aina tuotteen alkutuotannosta saakka. Ikävä kyllä tämän ilmiön johdosta on myös noussut esille useampi yritys, jonka toiminta ei kestä eettistä tarkastelua koko tuotantoketjun mitalta. 

Eettisyydestä on viime vuosina tullut omalla tavallaan muoti-ilmiö yritysmaailmassa. Eettisyystietoisuuden yleistyttyä kuluttajien keskuudessa ovat myös yritykset huomanneet eettisyydessä oman markkinaraon. Entistä useampaa tuotetta, tai palvelua mainostetaan tänä päivänä eettisenä. Ilmiöllä on kuitenkin myös nurjapuolensa. Kaikkia tuotteet ja palvelut, joita eettisesti tuotettuina mainostetaan eivät välttämättä todellisuudessa ole eettisesti tuotettuja. 
Eettisyydellä mainostamisen yleistyttyä on entistä tärkeämpää, että kuluttajat ovat tietoisia kulutusvalinnoistaan. Pelkästään yrityksen mainos eettisesti valmistetusta tuotteesta ei takaa, että tuotteen koko tuotantoketju kestää eettistä tarkastelua.




Luennolla kävimme kalamalja -keskustelua erilaisista eettisyyden kysymyksistä. Keskustelu oli hyvin mielenkiintoista ja keskustelussa nousi hyvin esille erilaisia huomioita yritysten eettisestä toiminnasta. Kalamalja -keskustelusta myös hyvin huomasi kuinka erilaisia mielipiteitä ja näkemyksiä saman kurssin opiskelijoiden keskuuteen mahtuu. Kyseessä on peruskurssi, joten kurssilla oli paljon myös sivuaineopiskelijoita ja tämä oli nähtävissä keskustelussa. Eri alojen opiskelijat katsoivat samoja asioita hieman eri näkökulmasta ja heillä saattoi olla hyvinkin erilaisia ratkaisuaja samaan ongelmaan. Kaiken kaikkiaan luento poikkesi hyvin paljon tavallisesta luennosta, mutta oli omalla tavallaan myös hyvin opettavainen. 

Kommentit

Suositut tekstit