Valtaa, Valtaa. Valtaa
With
Great Power Comes Great Responsibility
Voltaire?
Spider-Man? Winston Churchill? Theodore Roosevelt? Franklin D. Roosevelt? Lord
Melbourne? John Cumming? Hercules G. R. Robinson? Henry W. Haynes? Anonymous?
Näihin sanoihin ja näihin tunnelmiin. Itse henkilökohtaisesti olen sitä
mieltä, että alkuperäinen lainaus on Ben Parkerilta, mutta kai noilla muillakin
tyypeillä jotain meriittejä on. Perinteisesti organisaatiossa ajatellaan valtaa
käyttävän johdon, mutta nykymaailmassa, jossa työn luonne on muuttunut, valtaa
on valunut takaisin työntekijöille. Nykypäivänä eivät johtajat enää valvo
alaisiaan jatkuvasti, pois lukien Pohjois-Korea. Organisaatiot antavat enemmän
valtaa työntekijöille esimerkiksi työnsä järjestelyssä, kuitenkin työsuhteen
edellytyksenä lainsäädännössämme on tietynlainen alistuminen työnvalvontaan.
Tämä toteutuu ehkä siinä, että loppukädessä esimies kantaa vastuun työstä ja
hänellä on tietynlainen kontrollointi oikeus alaisiinsa. Kuitenkin yhä edelleen valta tuo mukanaan myös vastuun.
Mitä sitten ovat kulttuuri ja valta? Kulttuuri on jotain, jonka muovaamia
me jokainen olemme, mutta samalla me muovaamme kulttuuria. Valta ja politiikka
ovat ihmislajille tyypillisiä termejä ja käytäntöjä. Valtaa ja valtahierarkiaa
esiintyy myös eläinkunnan keskuudessa, mutta ihmisillä ne sitä esiintyy sekä
vallan objektina, että subjektina. On pitkään keskusteltu siitä, voiko ihmistä
tutkiessa erottaa vallan merkitystä. Valta itsessään voi tarkoittaa useita eri
asioita. Weber määrittelee vallan yksilön kyvyksi saavuttaa omat tavoitteensa
vastustuksesta huolimatta. Tämä määrittely tyypillisesti ymmärtää vallan
yksilöiden käyttämäksi päämäärätietoiseksi toimimiseksi ja valtaa käytetään
suhteessa toisiin yksilöihin. Marxilaisessa sosiologiassa valta määritellään
itsenäiseksi toimijaksi, irralleen sen käyttäjistä ja kohteista, mutta tähän
määritelmään sisältyy vahvasti talouden ja luokka-aseman merkitykset. Foucault
puolestaan esittää vallan irrallisena. Valtaa käytettäessä on kysymys
toimijoiden välisestä toiminta- ja vaikutussuhteesta. Valtaa Foucault
luonnehtii pyrkimykseksi hallita tai ohjata toisen toimintaa tai päämääriä. (Helen, 2017, Yhteiskunnallinen hallinta
vallankäyttönä) (Abercrombie N., Hill A. ja Turner B.,
1986).
Onko kuitenkaan johtajan tarkoitus
olla vallan muodollistuma? Nykyajan johtajan tulee olla omalla tavallaan auktoriteetti,
mutta samalla innoittaja. Johtajan täytyy pystyä ratkaisemaan valtataistelut
edukseen, mutta samalla mahdollistaa luovuus. Pehmeän vallankäyttö on organisaatiolle
toivottua ja hyväksyttävää, koska sille antaa legitimiteetin vallankohteena
oleva yhteisö. Valta ja vallankäyttö ovat siis kulttuurissamme eräänlaista
vuoropuhelua. Käytämme samalla eräänlaista valtaa antaessamme valtaa muille.
Valtaa kuitenkin vielä meidän vapaassa maailmassa käytetään eritavoin. Pohjois-Korea
on oiva esimerkiksi totalitaarisesta vallassa, jossa vallankäyttö koskettaa
joka elämän osa-aluetta. Samoin muistan muutama vuosi sitten, kun erään yhtiön
työntekijöille annettiin gps-paikantavat laitteet, jotta esimerkiksi kassalle
voitaisiin kuuluttaa lähimpänä oleva henkilö. Internetissä kohu kuitenkin nousi,
kun yhtiön väitettiin valvovan gps-laitteilla esimerkiksi työntekijöidensä
vessataukoja.
Kommentit
Lähetä kommentti